Postutdelningen fortsätter men i framtiden i postboxar

Vi har nu haft en träff med PostNord och förklarat att vi kommer att sätta upp postboxar i våra fastigheter i Degerfors (Sandgatan 21 undantagen). Detta kommer att ske före årsskiftet. Vi har förklarat för PostNord att vi då förutsätter att de kommer att fortsätta att dela ut post till Er och fått information om att så kommer att ske. Ni kommer således inte behöva åka till Karlskoga för att hämta Er post.

Vi är fortfarande av uppfattningen att PostNord agerar felaktigt och oseriöst men har valt att ta kostnaden för åtgärden att sätta upp postboxar för att Ni även i fortsättningen skall få post till Er bostad.

Läs gärna om  hur Hyresgästföreningen, Fastighetsägarna och SABO ser på saken. Vi delar deras uppfattning.   http://www.expressen.se/debatt/postnord-foljer-inte-lagen/

Vi är ledsna för den osäkerhet Ni kan ha känt under denna tid men hoppas Ni haft förtroende för att vi agerat för Ert bästa i denna situation.

Med vänlig hälsning

SENÄTE FASTIGHETER AB

Jonas Danielson (VD)

Angående postutdelningen på Sandgatan 23-27 samt Herrgårdsgatan 8

PostNord har beslutat att inte längre dela ut post till Era bostäder. De anser att Ni från den 9 oktober istället ska åka till Karlskoga för att hämta ut Er post. Som anledning till sitt beslut anger de att det är brister i fastigheten som påverkar arbetsmiljön för deras brevbärare. Vi anser att så inte är fallet. 

PostNord har påtalat för oss att de anser att brevinkasten är för små samt att de på Sandgatan även är placerade för högt. Detta är deras anmärkningar. Som Ni vet har brevinkasten haft denna storlek och placering i många år utan att det varit något problem. Någon förändring har inte skett annat än att PostNord ändrat inställning och vill minska sina kostnader. Detta avser man att göra genom att tvinga oss att installera postboxar i alla trapphus så att PostNord slipper gå upp i trapporna och dela ut posten.

Det är vår uppfattning att PostNord bryter mot postlagen genom att vägra dela ut posten samt att de även i övrigt uppträder oseriöst och oansvarigt genom att hänvisa Er till att åka 1,5 mil till Karlskoga för att hämta Er post. 

Vi är ledsna för den uppkomna situationen. Vi har försökt få till en dialog med PostNord men detta har inte varit möjligt. Vi kommer att fortsätta arbeta för att hitta en lösning. 

I dagsläget synes Sandgatan 21 inte vara berörd utan här avser PostNord att dela ut post.

Uthyrningspolicy från den 3 april 2017

Senäte har tagit fram en uthyrningspolicy som gäller från den 3 april 2017.

Vi har inte någon bostadskö men väl en intressebank. Detta innebär att alla som söker lägenhet först måste fylla i en intresseanmälan där det framgår vad för bostad som man söker.  Intresseanmälan kommer att sparas i 6 månader. 

Uthyrningspolicyn framhåller vår vilja att matcha rätt hyresgäst till rätt lägenhet och klargör vilka krav vi ställer på våra hyresgäster. 

Uthyrningspolicy

Senäte hyr ut bostäder i egen regi i Lidköping, Skara, Falköping, Degerfors, Köping och Gävle.

Vår vision är "Ett tryggt boende för hela livet med närhet till sin hyresvärd". Vårt mål är att erbjuda ett tryggt boende med hög service samt ett utvecklat hållbarhetstänk.

Målet med vår uthyrning är att skapa ett varaktigt, tryggt och trevlig boende i välskötta miljöer. 

Vi vill arbeta med människor som visar ett personligt intresse för sitt boende och för det område och den lägenhet de vill bo i. Rätt kund till rätt bostad är grundtanken i vår uthyrning. Det innebär att vi, med hänsyn till såväl kund som befintliga hyresgäster och företagets bästa, fäster stor vikt vid valet av kund. Varje uthyrning skall leda till att hyresgästen uppfattar bostaden som prisvärd och att den motsvarar ställda krav på läge, storlek, standard och tillgång till förväntad service. Vi väljer kunder som skall trivas och bo länge hos oss.

Vi har ingen bostadskö utan en intressebank som bygger på att du är aktivt sökande. För att Du ska kunna erbjudas en lägenhet måste Du först anmäla dig som bostadssökande till vår intressebank. Vi sparar Din intresseanmälan i sex månader. 

För att hyra bostad hos oss måste Du vara minst 18 år. Din inkomst skall stå i rimlig proportion till hyran och kunna styrkas skriftligen. Vi tar alltid en kreditupplysning och förväntar oss goda referenser från tidigare hyresvärdar. 

Vi har samma förväntningar på de som redan bor hos oss idag som på Dig som söker bostad. Vi prövar betalningsförmågan och inga återkommande störningar, betalningsanmärkningar eller hyresskulder får finnas. 



Senäte vinnare av fastighetsbranschens prestigefyllda pris Kundkristallen

Senäte med verksamhet i Lidköping, Skara, Falköping, Degerfors, Köping och Gävle vinner Kundkristallen för Största Lyft Serviceindex. Priset delades ut den 11 februari på Benchmark Event på Berns Salonger.

 För elfte året i rad delades fastighetsbranschens prestigefyllda pris, ”Kundkristallen”, ut på Berns Salonger i Stockholm. Det är ett unikt pris där privata och kommunala fastighetsbolag tävlar i service och kvalitet. Vinnare blir de företag som av sina hyresgäster utsetts till Sveriges bästa hyresvärdar!

 Senäte var nominerat i två klasser och vann första pris i klassen Största Lyft. Det var också nära att Senäte vann priset för Bästa Profil där man tillhörde de tre bästa i Sverige men fick se sig slagna med liten mariginal.

 -Vi är ändå nöjda att vi lyckades vinna pris i klassen Största Lyft Service, trots att vi hade ett bra resultat sedan förra mätningen, säger Senätes VD Jonas Danielson.

 

Senäte är nominerat till fastighetsbranschens prestigefyllda pris Kundkristallen

Sveriges bästa hyresvärdar utses på Benchmark Event den 11 februari.

För elfte året i rad kommer fastighetsbranschens prestigefyllda pris, "Kundkristallen", att delas ut på Berns Salonger i Stockholm. Det är ett unikt pris där privata och kommunala fastighetsbolag tävlar i service och kvalitet. Vinnare blir de företag som av sina hyresgäster utsetts till Sveriges bästa hyresvärdar!

Senäte med verksamhet i Lidköping, Skara, Falköping, Degerfors, Köping och Gävle har nominerats i två klasser - Bästa Profil och Största Lyft Serviceindex. 

Kundkristallvinnarna kommer att tillkännages under Benchmark Event på Berns Salonger, torsdagen den 11 februari. Nomineringarna har utsetts bland de stora och medelstora företag som under 2015 genomfört kundundersökningar tillsammans med AktivBo.
Priserna kommer att delas ut till de företag som gjort största förbättringen av sin service under 2015 jämfört med den förra mätningen, samt till företagen med bästa totalresultat i kategorierna Service, Produkt och Profil. Vinnare utses för både bostäder och lokaler i olika kategorier och storleksklasser. 
Klicka här för att se vilka bolag som är nominerade till årets Kundkristaller
http://survey.aktivbo.com/mediabank/pdf/benchmark_event_2016_nominerade_bolag.pdf

God Jul och Gott Nytt År!

Senäte vill tacka alla hyresgäster och samarbetspartners för det gångna året med en julhälsning. Som en extra julklapp har vi valt att skänka 50.000 kr till Cancerfonden. Vi önskar Er alla en riktigt GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR!

Bellonaskolan i Colombia

Bellonaskolan i Kamuchahasain byggdes 2011 på Senätes bekostnad. Skolan ligger i norra Colombias halvöken. Här borrades även en brunn vilket betydde att magsjukdomarna försvann. 
Tack vare skolan och brunnen flyttar alltfler familjer hit och barnantalet ökar. 
Nu finns behov av ytterligare 5 salar som Senäte kommer att bekosta.

Kontoret i Degerfors är stängt

Från och med onsdagen den 7 oktober till och med torsdagen den 15 oktober är kontoret i Degerfors helt stängt. Vid akuta ärenden ring huvudkontoret i Lidköping på telefonnummer 0510-860 80.

Trött på reklam

Om ni som vår hyresgäst är trött på all reklam som läggs i er postbox kan ni ringa till huvudkontoret på telefonnummer 0510-860 80 och beställa ett klistermärke "Ej reklam, tack!". 

Vi önskar Er alla en trevlig sommar!

Våren är på väg och vi håller på att ta upp gruset på samtliga orter.

Förbättrad tvättstuga Sandgatan 23

Vi har kompletterat med bättre värme, varmvatten och nya tvättbänkar i tvättstugan på Sandgatan 23.
Vi har även sett över ventilationen och bytt ut torkskåpen. Detta skall medföra att torkskåpen skall fungera på normalt sätt.
Skulle torkskåpen trots detta krångla så ber vi Er meddela oss omgående. 

Vi önskar alla en god fortsättning på 2015!

Vi har varit på kurs

Alla på Senäte har varit på kurs. Vi har bland annat lärt oss mer om Rutiner kring uthyrning, Arbetsmiljö och Egenkontroll. Egenkontroll innebär att vi har ett eget kvalitetssystem för att förebygga eller åtgärda eventuell negativ påverkan på hyresgästernas hälsa och miljö. Goda rutiner gör att vi kan upptäcka fel och brister tidigt innan skada har uppstått.

Vi har även utbildat oss i ”Heta arbeten”, dvs arbeten med verktyg/maskiner som i någon form alstrar värme eller gnistor. Vi har därvid blivit certifierade att hantera sådana arbeten så att vi kan undvika eventuella risker för brand.