För dig som har kabel-tv via antennuttaget
Varför ska jag aktivera en ny tv-tjänst när jag har kabel-tv via antennuttaget som fungerar?
Kabel-tv via antennuttaget (koax) kommer att stängas ned i ditt boende den 29 februari 2024. Från den 1 februari 2024 kommer den nya tv-tjänsten Tv och streaming Lagom att fungera.
Om du vill fortsätta titta på tv utan kostnad och komma igång direkt den 1 februari 2024, aktiverar du den nya tv-tjänsten och får en tv-box utan kostnad. Det kan du göra i förväg från den 25 januari 2024 på telia.se/aktivera
Vill du ha hjälp kontaktar du Telias kundtjänst på 020-20 20 70 eller besöker någon av Telias butiker. Ett tillfälle installationshjälp ingår och går att boka efter 1 februari.
Vi moderniserar tv-tjänsten i våra fastigheter. Den nya tv-tjänsten från Telia bygger på fiberteknik och har bättre bildkvalitet och större flexibilitet än tidigare teknik. Du kan titta live och streama ditt tv-innehåll både via tv-boxen och den kostnadsfria streamingappen Telia Play.
Har du en wifi-uppkoppling streamar du hela ditt tv-utbud med Telia Play hemma i bostaden och på resan i hela EU/EES.
Varför släcker ni ned kabel-tv via antennuttaget (koax) som fungerar?
Vi moderniserar tv-tjänsten i våra fastigheter. Den nya tv-tjänsten bygger på fiberteknik och har bättre bildkvalitet och större flexibilitet än tidigare teknik och flera funktioner som ingår. Du kan titta live och streama ditt tv-innehåll både via tv-boxen och den kostnadsfria streamingappen Telia Play.
I grunden ingår nu ett basutbud i Tv och streaming Lagom med livekanaler och streamingtjänster och en kostnadsfri tv-box. Med streamingappen Telia Play får du tillgång till ditt tv-utbud, både live och streamat, i hela bostaden samt på resan och i sommarstugan.
Utöver basutbudet i Lagom finns många prisvärda tv-paket och streamingtjänster att beställa till en extra kostnad.
Jag ser på kabel-tv via antennuttaget (koax). Hur blir det för mig?
Kabel-tv via antennuttaget (koax) kommer att stängas ned den 29 februari 2024.
Från den 1 februari 2024 kommer den nya tv-tjänsten Tv och streaming Lagom att fungera.
Om du vill fortsätta titta på tv utan kostnad och komma igång direkt den 1 februari 2024, aktiverar du den nya tv-tjänsten och får en tv-box utan kostnad. Det kan du göra i förväg från den 25 januari 2024 på telia.se/aktivera
Vill du ha hjälp kontaktar du Telias kundtjänst på 020-20 20 70 eller besöker någon av Telias butiker
Hur kommer jag igång med den tv-tjänsten som ingår i hyran?
Beställ och aktivera enkelt på telia.se/aktivera Fyll i din adress, var noga med att välja rätt lägenhetsnummer. Paketet som ingår finns under rubriken ”Ingår i ditt gruppavtal”. Här ser du också vad som gäller för just dig, hur du får din utrustning, inloggningsuppgifter med mera.
Du som redan har tillgång till tv via fiber i hyran aktiverar tv-tjänsten närsomhelst, f n ingår paketet Tv och streaming Start. Läs mer om utbudet på telia.se/produkt/kollektiv-start
Från den 1 februari 2024 ingår ett större utbud som läggs till automatiskt – Tv och streaming Lagom. Läs mer om det nya utökade utbudet på telia.se/produkt/kollektiv-lagom.
Vilket tv- och streamingpaket ingår i hyran?
Från den 1 februari 2024 får du tillgång till Tv och streaming Lagom från Telia som kommer att ingå i din hyra. Tv-box ingår utan kostnad. Paketet har 25 kanaler och 20 playtjänster. Läs mer på telia.se/produkt/kollektiv-lagom.
Hur får jag hjälp med att komma igång med den nya tv-tjänsten?
Behöver du hjälp med att komma igång med tv-tjänsten, kontaktar du Telias kundtjänst på 020-20 20 70 eller besöker någon av Telias butiker, så hjälper vi dig.
Vill du ha hjälp på plats, så ingår ett tillfälle med installationshjälp utan kostnad. Ring och boka tid på 020-20 20 70.
Detta går att boka efter 1 februari.
Hur får jag min kostnadsfria tv-box från Telia?
För dig som idag har kabel-tv via antennuttaget, från 25 januari 2024 kan du aktivera Tv och streaming Lagom i förväg på telia.se/aktivera. Du får tv-boxen och instruktionsmanualer skickad inom 2-3 dagar när du aktiverat tv-tjänsten. I beställningsbekräftelsen framgår hur utrustningen skickas till dig.
Du som redan har tillgång till tv via fiber i hyran kan aktivera Tv och streaming Start närsomhelst. Läs mer om utbudet på telia.se/produkt/kollektiv-start
Från den 1 februari 2024 ingår ett större utbud som läggs till automatiskt – Tv och streaming Lagom. Läs mer om det nya utökade utbudet på telia.se/produkt/kollektiv-lagom.
Vad är Telia Play?
Vår streamingtjänst Telia Play ingår i alla tv- och streamingpaket så att du kan ta med ditt tv-utbud i mobilen och surfplattan eller via en Chromecast eller Apple TV. Se ditt tv-innehåll var du vill, när du vill både hemma i hela bostaden och i EU/EES. Här hittar du information om hur du kommer igång.
Jag vill ha fler tv-kanaler än vad som ingår, hur gör jag?
Du beställer enkelt fler tv-kanaler, ytterligare tv- och streamingpaket i samband med att du aktiverar tv-tjänsten på telia.se/aktivera.
Om du redan har aktiverat tv-tjänsten som ingår i ditt boende går du istället in på Mitt Telia och beställer fler tv-kanaler, bredband eller ytterligare tv- och streamingpaket.
Du kan även ringa vår kundtjänst på 020-20 20 70 eller besöka någon av våra butiker och återförsäljare.
På telia.se/merinfo kan du läsa om erbjudanden på uppköp av mer tv och streaming, sport- och filmpaket.
Hur kan jag se på tv i hela bostaden?
Det finns två sätt att se tv i flera rum i bostaden:
Telia Play
Vår kostnadsfria streamingtjänst Telia Play ingår i alla tv- och streamingpaket så att du kan ta med dig ditt tv-utbud i mobilen och surfplattan eller via en Chromecast eller Apple TV. Se ditt innehåll var du vill, när du vill både hemma och i hela EU/EES. Här hittar du information om hur du aktiverar Aktivera Telia Play – Telia.se och kommer igång Kom igång med Telia Play – Telia.se
Tvillingabonnemang
Med Tvillingabonnemang kan du titta på ditt tv-utbud på flera tv-apparater i olika rum. För dig som har tv via fiber kan du beställa upp till fyra Tvillingabonnemang till en extra kostnad. För att beställa och använda Tvillingabonnemang behöver du en tv-box per tv som du beställer till en extra kostnad. Tvillingabonnemang – Se på tv i flera rum (telia.se)
Hur kommer jag i kontakt med Telia om jag har frågor?
- Aktivera Tv och streaming Start redan nu på telia.se/aktivera
- Lös ditt ärende online på Mitt Telia
- Läs mer på telia.se/merinfo
- Besök någon av våra butiker
- Ring vår kundtjänst på 020-20 20 70
– Vardagar: 08.00-19.00
– Lördagar: 09.00-18.00
– Söndagar: stängt
Vi legitimerar alltid våra kunder i butik, via telefon eller på telia.se.
Om du inte har möjlighet att legitimera dig med bank-id rekommenderar vi att du snarast möjligt beställer en personlig kod. Läs mer på telia.se/id. Du kan även ringa och beställa på 020-20 20 70 och vänta kvar tills samtalet kopplas fram till en agent.
Varför måste jag legitimera mig när jag kontaktar Telia?
Det ska kännas tryggt och säkert när du kontaktar oss. Därför legitimerar vi alltid våra kunder i butik, via telefon eller på telia.se.
Om du inte har möjlighet att legitimera dig med bank-id rekommenderar vi att du snarast möjligt beställer en personlig kod. Läs mer på telia.se/id. Du kan även ringa och beställa på 020-20 20 70 och vänta kvar tills samtalet kopplas fram till en agent. Du får din personliga kod på posten inom 5 arbetsdagar. Din personliga kod använder du för alla ärenden hos Telia.
När kabel-tv släcks försvinner kanalen Västmanlands television, hur kan jag fortsätta titta?
Utbudet i Västmanlands television finns online här Hem (vastmanland.tv)
För dig som har tv och bredband via fibernätet
Jag har Telias tv-tjänst sedan tidigare, behöver jag göra något?
Om du har Telia som tjänsteleverantör på tv sedan tidigare behåller du din tv-box och fortsätter att använda tjänsten som vanligt. Du kommer automatiskt att få utbudet i Tv och streaming Lagom utan kostnad från den 1 februari 2024. Har du fler tv-kanaler i ditt utbud idag behåller du dessa och får automatiskt det rabatterade uppköpspriset.
Det nya tv och streamingpaketet, vad är det för skillnad jämfört med det jag har idag?
Du som har Telias tv och streamingtjänst som ingår i din hyra innan den 1 februari 2024 har Tv och streaming Start. Paketet har 7 kanaler och 4 playtjänster. Läs mer på telia.se/produkt/kollektiv-start
Från den 1 februari 2024 får du ett större utbud i Tv och streaming Lagom som kommer att ingå i din hyra. Tv-box utan kostnad. Paketet har 25 kanaler och 20 playtjänster. Läs mer på telia.se/produkt/kollektiv-lagom.
Du kan närsomhelst utöka ditt tv-utbud, uppköpserbjudanden och fler tv- och streamingpaket finns på telia.se/merinfo eller så loggar du in på telia.se/mitt-telia
Hur påverkas tv, bredband och övriga fibertjänster?
Bredband och övriga tv-tjänster via fiber i det öppna fibernätet påverkas inte av nedstängningen av kabel-tv via antennuttaget (koax). Du fortsätter att använda tjänsterna som vanligt. Har du frågor om dina tjänster i fibernätet vänder du dig till din tjänsteleverantör.