Hyresgäst
Frågor och svar
Här samlar vi svaren på de allra vanligaste frågorna som rör ditt boende. Hittar du inte svaret på din fråga? Kontakta oss så hjälper vi dig. Det mesta om din bostad och annan värdefull hyresgästinformation finns dessutom på Mina sidor.
Om ett akut fel uppstår utanför våra öppettider, vänligen ring 0510-860 80 så kommer ni bli hänvisade till Securitas. Förklara ert akuta fel så kommer hjälp att komma ut till er.
När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (https://skatteverket.se/flytta) så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till många myndigheter och företag, men vill du ha eftersändning av annan post får du beställa det hos Svensk adressändring (https://www.adressandring.se/) mot en avgift.
Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta lägenhetsnumret i husets entré eller i ditt kontrakt.
Det går bra att grilla med el-grill. Alla grillar med öppen låga är förbjudet!!
Tänk på dina grannars trivsel. Det är förbjudet att skaka mattor, slänga ut fimpar eller mata fåglar från balkongen. Blomlådor måste sitta på insidan på balkongen, men tänk på dina grannar när du vattnar.
I alla våra lägenheter så finns det ett öppet fibernät. Vilken internetleverantör och abonnemang du vill ha väljer du själv på https://senate.zmarket.se/ . Där får du skriva i din adress och lägenhetsnummer så kan du sedan välja det abonnemang du önskar.
I många av våra fastigheter finns det källarlokaler för uthyrning. Är du intresserad så kontakta lokalkontoret på respektive ort.
Våra parkeringsplatser och garage är endast till för våra hyresgäster. Är du intresserad av att hyra en parkering eller garage, kontakt vår lokalkontor på respektive ort.
När du vill flytta ifrån din lägenhet eller lämna din bilplats måste du säga upp ditt hyresavtal. Detta kan göras skriftligt genom att skriva under nedtill på ditt hyresavtal (Lämna sedan in avtalet till oss), eller så kan du säga upp avtalet digitalt via Mina Sidor
Uppsägningstiden för din bostad är tre hela kalendermånader. Räkna från nästkommande månadsskifte och sedan 3 månader. T.ex. sägs en lägenhet upp den 15 januari så räknas februari, mars och april som de tre månaderna.
Uppsägningstiden på ett garage om inte en lägenhet sägs upp samtidigt är 9 hela kalendermånader. Sägs garaget upp i samband med en lägenhet så är uppsägningstiden 3 hela kalendermånader.
Särskilda regler gäller vid dödsfall. För mer information kontakta vår uthyrning på 0510‑860 80.
Senäte tillåter husdjur i våra lägenheter.
Hyresgäster med husdjur ansvarar för att djuren inte stör grannar eller utgör fara.
Hundar skall vara kopplade och katter skall hållas under uppsyn.
Husdjuren får inte heller vara för många i antal så att de riskerar att sprida lukt eller vanvårdas.
Dödsbo kan inom en månad från dödsfallet säga upp hyresavtalet med en månads uppsägning räknat från närmast kommande månadsskifte. Exempel: om skriftlig uppsägning inkommer från dödsboet under juni månad blir lägenheten uppsagd till sista juli.
Vid dödsfall kan uppsägningen göras av person som ingår i dödsboet. Papper på detta, som heter ”vårdnadsintyg” får du av begravningsbyrån eller Skatteverket. Skriftlig uppsägning skall ske från samtliga dödsbodelägare (dödsbodelägare kan ge skriftlig fullmakt till någon av dödsbodelägarna).
Vi vill att alla skall trivas. Därför är det viktigt att visa hänsyn grannar emellan. Emellertid kan det förekomma störningar i form av hög musik, fester och bråk.
Vad gör man? Det första man bör göra är att kontakta den som stör och vänligen påtala problemet. Ofta rör det sig om rent oförstånd. Detta löser oftast problemet.
Känns det inte bra att kontakta din granne själv eller om det inte hjälper/störningarna upprepas – kontakta oss, ditt lokalkontor eller huvudkontoret telefon 0510-860 80.
DET ÄR VIKTIGT ATT VI ALLTID FÅR VETA VAD SOM HÄNT. Vi vill samtidigt meddela den som stör att vi kan som hyresvärd inte accepterar störningar i våra fastigheter.
Securitas tar hand om våra störningar på kvällar och helger. Vid konstaterad störning får den störande betala Securitas utryckningsavgift.
Hyran skall betalas i förskott senast sista vardagen före varje ny kalendermånads början.
Detta innebär följande förfallodagar:
Hyra för januari månad = förfallodag 31 december
Hyra för februari månad = förfallodag 31 januari
Hyra för mars månad = förfallodag 28 februari
Osv.
Om du betalar via Internet måst du vara noggrann med att ange OCR-numret. Du finner numret på hyresavin. Detta för att vi skall kunna veta vilken lägenhet som betalningen avser.
Vi försöker i möjligaste mån bistå våra hyresgäster med att låsa upp lägenheten. Vi kan emellertid inte garantera att det går alla tider på dygnet.
Vid utelåsning kontakta huvudkontoret.
Tel 0510-860 80 (FÖR DENNA SERVICE TAR VI UT EN AVGIFT.)
Utelåsningar utanför kontorstid sköts av Securitas.
Avgiften betalas kontant vid upplåsningen. Endast kontraktsinnehavare släpps in med giltig legitimation.
Funderar du på att skaffa diskmaskin eller tvättmaskin? Hör av dig till oss så kollar vi upp om det går att lösa.
Felanmälan / Support
Telefon: 020-20 20 70
Vardagar: 08:00-19:00
Lördagar: 10:00-18:00
Vid problem med skadedjur ring Länsförsäkringar Skaraborg.
Telefon: 0500-77 73 41, vardagar 09.00–16.00.
Till privatkunder erbjuder vi E-faktura, Autogiro, E-postfaktura och vanlig hyresavi på papper.
Till företagskunder erbjuder vi Sve-faktura, E-postfaktura, Autogiro och vanlig hyresavi på papper.
Värmen sätts på med automatik när det blir kallt utomhus. Ju kallare det är ute desto varmare vatten skickas ut till elementen. På elementen sitter en termostatventil som känner av temperaturen i lägenheten. När termostaten känner att det är 20 grader i rummet stängs vattenflödet i elementet av. Efter ett tag svalnar elementet till samma temperatur som i rummet. Det är därför man ibland kan känna att elementen är kalla fast det är minusgrader ute. Om det blir kallare än 20 grader i rummet igen ser termostaten till att elementen värms upp på nytt.
Under hösten kan det uppfattas som kallt inomhus och man undrar varför värmen inte går igång. Men lugn, värmen kommer så snart inomhustemperaturen börjar gå ner mot 20 grader. Under sommaren har man i de flesta fall varit betydligt varmare inne och man har vant sig vid den högre temperaturen. Dessutom är det ofta lite fuktigt på hösten och det gör att man upplever det som kallare.
Senäte eftersträvar att inomhustemperaturen i Din lägenhet under uppvärmningssäsongen ska följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Detta innebär att det ska vara minst 20 grader och av miljöskäl högst 21 grader.
Om Du upplever att det är kallt kan Du börja med att mäta temperaturen hemma hos Dig. Du mäter en meter från yttervägg och på en meters höjd från golvet.
Om det är under 20 grader kan Du kontrollera följande:
Har Du ställt några möbler framför elementen?
Har Du hängt gardiner för termostaten, som då känner av en högre temperatur och slår av värmen för tidigt?
Är elementet varmare nedtill och kallare upptill? Då kan det behöva luftas, gör då en felanmälan. Är däremot elementet kallt nedtill och varmt upptill så är allt i sin ordning.
Vid väderomslag kan det vara bra att ha lite tålamod då det kan ta lite tid för värmesystemet att komma igång.
De flesta äldre hus ventileras med hjälp av självdrag. Det innebär att frisk luft kommer in genom fönstren (ventil eller springa i överkant av fönstret). Det kan vara frestande att sätta igen ventiler eller täta fönstret när det är kallt ute. Gör inte det!
En ventil behöver stå minst några millimeter öppen och fönster behöver släppa in luft även på vintern. Om du tätar ventiler/fönster kommer ventilationssystemet att sättas ur spel. Luften som strömmar in är viktig för att du ska få ett bra inomhusklimat och dessutom hjälper luften till att sprida värmen från elementet ut i lägenheten.
På sommaren kan det vara väldigt varmt och många har det jobbigt i värmen, framförallt när man ska sova. Här följer lite tips på vad du kan göra för lite svalare inomhustemperatur:
– Försök att stänga ute solen genom att dra för gardinerna under dagen om det är möjligt. Stäng alla fönster så snart solen tittar fram och behåll dem fortsatt stängda under den varmaste delen av dagen. Öppna fönstren när det är tillräckligt svalt ute.
– Solisolerade gardiner ger bra skydd mot solens värme. Du kan också hänga ljusa lakan för fönstren om du saknar persienner eller om de inte räcker till.
Sov med öppet fönster om det är möjligt. Välj de fönster som är strategiskt bäst placerade så att den svalare luften börjar blåsa in redan på kvällen. Det hjälper också att hålla innerdörrar öppna under dagen, även garderobsdörrar och köksluckor, det gör nämligen att dagsvärmen inte lagras på samma sätt och att det går snabbare att få det svalt på kvällen.
– Korsdrag tidigt på morgonen kan fungera bra beroende på vilket läge dina fönster är på fastigheten. Se till att stänga ute solen på södersidan och öppna sedan två fönster i var ände av bostaden. En liten glipa räcker.
Du kan även prova att spreja ett lakan med kallt vatten. Häng det sedan för ett öppet fönster, så kommer vinden som passerar in genom att fönstret att kylas ner.
– Införskaffa en vanlig bordsfläkt och placera den så att den får upp den svalare luften från golvet och blåser varm luft upp mot taket. Lämna inte en fläkt på i ett rum där ingen vistas, då blir rummet faktiskt bara varmare.
– Stäng av alla värmekällor i bostaden. Använd inte spisen eller den vanliga ugnen, ät gärna något kallt istället. Använd mikrovågsugnen för att äta något varmt. Stäng av datorn när du inte använder den och låt inte tv:n stå på i värmealstrande stand-by-läge.
– Undvik all form av varmt vatten och ånga. Vänta med att tvätta och laga mat tills det mörknar.
– Ta gärna en kall dusch innan du ska sova.
Vattenlås och golvbrunn rensas av hyresgästen. När du rensat och det eventuellt fortfarande är stopp så kan felet sitta längre ner, kontakta då oss så hjälper vi till.
Trasiga lysrör och glödlampor byts ut av hyresgästen. Vi ser till att allt fungerar när du flyttar in. Det som går sönder under tiden är hyresgästens ansvar. Har ni av någon anledning problem med att byta själv, kontakta oss så kan vi hjälpa till i mån av tid. Material bekostas av hyresgästen.